Gavleån

Hallå!

Vi vaknade runt 07:00, det duggregnade, åska och blixtar.
Hade bestämt mig för att fiska i gavleån, det var ju ändå förra året man fiskade där senast.
Vi åt frukost, klädde på oss, jag tog på mig fiskekläderna för jag hade bestämt att det skulle bli fiske trots vädret!

Skjusade Sofi till jobbet och släppte av henne där, åkte till biltema för att handla lite jiggar, fiskeväska och tafsar.
Sedan åkte jag bort till stora parkeringen vid leaf ungefär. började ordna betena till nya väskan.
Samtidigt kom jag på att jag glömt fiskekortet hemma, suckade till och fundera om jag hade orken att åka hem för att hämta det.
Men så blev det inte, fiskade tills gävlefiskredskap öppnade, gick in dit för att hämta nytt fiskekort, passade även på och fråga om dom hade några båtdekaler hemma, men jag skulle återkomma nästa vecka, för dem var slut.

Johan henning kom också förbi, för att titta på när jag fiskade, hans lina var snustorr så han lämnade fiskeprylarna hemma.
Vi började vandra från dalapalatset till polishuset, fisken lyste med sin frånvaro, endast några små löjor som vakade.
Efter en stund kom även Tommy Schavon förbi, vi gick vidare uppåt ihopp om att det skulle nappa lite.
Stannade till vid muséet men lika dött där som de tidigare platserna, efter en stund vi gick vidare till gammelbron.
Efter några kast, fick det bli kaffepause för att samla nya krafter om att jaga årets första abborre.

Vi började åter igen att promenera neråt längs ån igen, samma väg som vi tog oss upp, men tyvärr blev det ingen fisk påvägen ner heller.

Tommy avvek vid polishuset eftersom han hade parkerat sin bil där, Jag och Johan fortsatte ut på alderholmen då då vi hade parkerat på ungefär samma ställe.

Men ingen fisk denna gång i gavleån, förstår inte varför fisket blivit så otroligt dåligt, iaf när det gäller abborre.
Jag vill minnas att mitten-slutet av 90talet så fick man abborre på var och varannat kast.
Kanske är för tidigt att fiska där ännu ? Jag vet inte, fiskade en del förra året på sommaren-hösten med, men fortfarande samma symptom att abborren verkar försvunnit från ån, eller så är det jag som är en usel fiskare när det gäller abborre 🙂

Nej, jag tänkte inte bli fiskfi**a, jag beslöt mig för att åka vidare till Sikvik, medans Johan åkte iväg för att skruva bil.
När jag väl var på plats i Sikvik, så var det en far och hans 2 barn som satt och metade vid stora bryggan.
Verkade som betesfisken kommit till Sikvik, det var riktigt mulet, regn i luften, och lite dimmigt.
Perfekta vädret för jerk tänkte jag, riggade spöt och ställde mig på lilla bryggan.
Slängde kast efter kast men inge fisk.

Satte mig ner och lurade lite till en kopp kaffe…
Beslöt mig för att ställa mig i vassen vid stenarna intill en liten vik.
Kastade en del kast och till slut blev det hugg!
Jag drar i spöt för att kroka gäddan, men givetvis kommer jag åt tryckknappen samtidigt som jag drar, så det blev helt fel, istället för att göra mothugget så blev det slaklina 🙂
Och gäddan var borta =(

Men nu visste jag att det fanns en gädda där iaf! Och den var min!
Några kast senare så var den på igen, och denna gång gjorde jag rätt!
Gäddan var väldigt aktiv, Gav liten fight faktiskt med tanke på dess lilla storlek.
Fisken var väldigt bra krokad, fick upp fisken på land krokade loss den för att sedan väga den.
Vågen visade 1.2kg, ingen gammelgädda, men fisk var det iaf! Slapp bli fiskfi**a denna gång!
Kändes faktiskt riktigt skönt, efter vägningen så återutsatte jag gäddan igen för att den skulle få växa på sig tills nästa gång vi möts.
Inte nog med det så var det premiär gäddan i Sikvik för min del! Äntligen fick jag upp en! med tanke på hur många gånger som jag varit dit utan att få upp en fisk.

Gäddan med buster jerk shallow hot pike

Blev kvar ett par timmar till efter fisken, men tyvärr blev det inga fler för denna tur.

Ska strax åka och hämta Sofi från jobbet, sen vidare till mAx för att hämta mat.
Sen blir det att åka hem för att titta på 24 och Lost till maten!

Hörs och ses!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...