Fiske med hyrning av stuga.

Hallå!

Dåligt med uppdateringar nu i helgen, har varit bort resta!
Vi hyrde stugan som ligger på en ö i samma sjö som vi har båten.

Fredag:
När vi väl kom fram till stugan, så blev vi faktiskt överraskade över hur fint skick stugan var i.
Vi beslöt oss att packa upp väskorna och sovsäckarna och diverse prylar, klockan hann bli rätt sent på fredagen när vi kom fram.
Klockan var väl ungefär 21:00, knott och mygg var det gott om efter solen var påväg ner.
Vi tog aldrig någon kvällsrunda på sjön, vi hade bestämt oss att fiska till gryningen.
Vi hade allmänt mysigt i stugan, pratade om allt och ingenting, till sist gick vi och la oss, taggade inför gryningens fiske.

Lördag:
Det blev inte riktigt som förväntat, det blev lite sovmorgon, men runt 09:00, efter vi ätit frukost så blev det iaf en tur till sjöss.
Vi missade gryningen med några timmar, men vad gör det 🙂
Trollade runt i fjärdens vatten och bort mot gränsen fjärden->långsjön.
När vi väl kom till en hotspot, så fick Sofi spöböj, ett ordentligt sådant!
Jag tar tag i spöt, då båda spöna ligger vid aktern på båten, gör ett ordentligt mothugg och känner verkligen vilken tung sate som sitter på kroken, tunga och relativt långa gung, den här kändes riktigt stort!
Lämnar över spöt till Sofi, som frågar samtidigt om det inte är botten, jag bara skrattar lite hysteriskt och säger att det är fisk, en stor sådan!
Sofi får drilla en stund, men tyvärr så lossnar gäddan, och vi blev måttligt besvikna.
Största fisken vi haft på i sjön, så tappar vi den, men nu vet vi iaf att de finns större där, skulle gissa på mellan tummen och pekfinger
att gäddan vägde mellan 5-7kg, men det förblir en gåta.
Hur som helst så fortsatte vi fiska, och klockan närmade sig 10:30, vi tänkte att vi skulle bege oss tillbaks till stugan och halvvägs fram, så får jag något ittrigt på kroken! kändes tungt, men gissade på en abborre!

Team fisketröjorna 2010. lånade Sofi’s tröja för ja glömde kepsen, ville inte bränna huvudet =)

Börjar veva in, och det kändes som en skaplig pjäs, väl intill båten så får jag syn på fisken, visst var det en abborre, dessutom en riktigt fin en, runt 1kg, men när jag precis ska lyfta in den i båten så sprattlar den till och lossnar.
2 riktigt fina fiskar tappade, kändes surt, men hur som helst försökte man hålla sig på glatt humör 🙂

När vi väl kom fram till stugan så beslöt vi oss att grilla, medans jag antände elden, så hämtade Sofi maten.
Supergodingar med bröd blev det och en kall öl, mums så gott det var!
Efter maten var uppäten, och insmorda med solskyddskräm, så råkade det bli en tupplur.
När vi väl vaknade blev jag väldigt besviken på hur mycket klockan var, runt 16:00 klev vi upp.
Vilopausen som skulle vart 30minuter blev cirka 4 timmar, kändes som det förstörde en del.

Men det blev iaf en tur på eftermiddagen efter vi vaknat till, vi beslöt oss för att åka ungefär samma sträcka igen, för att se om man kunde lura någon större fisk.
Resultatet blev endast 2 gäddor till Sofi, samt 2 till mig, dock bara smått.
Efter vi fiskat en bra stund och det blåste ganska mycket och vågorna var relativt stora med tanke på båtens storlek, så åkte vi till stugan för att umgås och spela yatzy, strax intill land, så åkte vi på en stor sten, som vi aldrig upptäckt tidigare, båda blev relativt rädda 🙂
Men men, nu vet vi ju iaf om den och vatten nivån var väldigt låg jämnfört med tidigare besök.

Efter några omgångar spelande av yazty, så kände sig båda relativt trötta och sovsugna.
Vi hoppade ner i sovsäckarna för att hälsa på John blund…

Söndag:
Frukosten var slut! allt som fanns var en banan, den åt jag upp med tanke på att jag skulle köra, tyckte jag 😉
När vi väl packat ihop våra saker, så dammsög jag farstun och i stugan, så den var i samma skick som när vi kom.

När vi väl kom hem, efter vi vart till korsnäs för att lämna tillbaks nyckeln och vart förbi konsum och handlat frukost.
Så var det verkligen lyxigt att få hoppa in i duschen, tankarna kom att man är bortskämd egentligen för att ha drickbart vatten rinnande i kran. Sånt man inser när man varit borta där det varken finns rinnande drickbart vatten eller en dusch.

Vi kommer garanterat hyra stugan igen, lite bilder kommer nog upp lite senare.
Ni får ha det så bra så länge!

SKITFISKE på er!
MvH
Tommy&Sofi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...