Skit start med ett oväntat slut.

Jag kliver upp klockan 06:20 och knäpper igång kaffebryggarn, medans kaffet bryggs brer jag smörgåsar och tittar ut för att se vad vädret säger…
Grå himmel precis som yr.no lovat, blåste dock lite mer än väntat…

Men det sägs att blåst triggar gäddan att äta, om detta är en myt eller inte får vi snart reda på!

Björn möter upp mig här hemma, för att sedan ta min bil som är klar packad med alla prylar.

Vi beger oss med spänning för att se vad dagen kommer bjuda på!
Väl vid sjön så är det blåsigt, vilket leder till att allt från knott & mygg till getingar & bromsar är bortblåsta, vilket är väldigt uppskattat!

Vi riggar på båten med motor och packning, beger oss till första hotspoten där det inte tar lång tid innan ludde lyckas få kontakt med fisk.
Själv tycker jag att den var så liten så den knappt räknas, tillochmed wobblern han köpt på najc fiske&fritid var nästan större.
Av med ”fisken” för att snabbt få ner draget i det mörka vattnet igen.

Vi fortsatte kursen mot Fjärdens vatten, för att åka till ”triangeln” som jag själv kallar hotspoten jag fick mitt personbästa förra året.
Vägen dit bytte Ludde drag till en klassiker, ABU Terminator i färgerna grön, gul.
Medans jaga koncentrerar mig på min spötopp så hör jag orden jag inte vill höra från ludde, han skriker: -FISK!

Visst är det kul att han får fisk, men ibland blir man så frustrerad att man önskar att hugget kom på mitt spö.
Väl intill båten så uppskattar vi vikten till 2kg, snabb avkrokning för att låta den simma hem igen.

Vi åker vidare till fjärden utan några resultat, men väl vid korsnässtugan som ligger på en ö, så träffar vi på bekanta till ludde.
Vi åker in till land för att säga hej.

Dom frågade om vi fått nått och med svansen mellan benen så nämner vi de 2 rackarna vi fått.

Själva hade dom fått en på 5kg igår, på en liten spinnare och inte vilket spinnare som helst utan Brynäs-spinnaren!

Efter vi bytt en hel del ord, så beslutar vi om att vi tar nya tag och att gäddorna ropar efter våra krokar.
Ut på sjön, till ”triangeln” lite fiskkontakt blev det, men inte mycket mer…

Vi trollar runt i lite vikar vi inte fiskat av tidigare på vägen tillbaks till långsjön, inte mycket till fisk men några botten-napp fick vi iaf.

Fisket går vidare, efter en stund släpper jag ut mer lina för att ställa spöt i spöhållaren.
Vi börjar fundera på vad det är vi gör för fel… Inga drag verkar fungera, vädret känns perfekt.

Tillslut blir det böj på spöt! På mitt spö, Äntligen!
Rycker tag i spöt och gör ett litet mothugg, visst kommer det upp en liten gädda som skulle vara perfekt för att agna med.
Tillbaks i sjön med fisken och det livade till lite i båten med förhoppningar på fler fiskar…

5minuter senare så rycker det lite försiktigt i spötoppen på mitt spö igen, efter en liten stund gör jag ett mothugg, på andra sidan av linan känns det inte som att något sitter på, men gången på wobblern är inte sig lik, vevar in linan för att kolla att det inte sitter sjögräs på krokarna.
Men till min förvåning så har en mussla hoppat på en av krokarna.
Tänk att en mussla kan lätta upp stämningen i båten när fisket efter gäddan är trögt.

Vi fortsätter att åka vidare för att upptäcka andra delen av långsjöns vattendrag.
Lyckas faktiskt få upp en gädda på vägen ut mot andra sidan, ingen större fisk, men ställningen blev 2-2!

Några djup hittar vi som ligger på 5-8m, men största delen av sjön verkar inte djupare än 2meter.
Vi ska titta närmare på dessa djup när inte gäddfisket är lika trögt.

Hur som helst tar vi oss tillbaks till första hotspoten, men utan resultat provar vi att rigga om dragen, själv väljer jag Abborre liknande wobblern som jag köpt i Övertorneå, Ludde skräller till och kör Atom-draget som han köpt tidigare i veckan.
Vi åker ut genom hotspoten ihopp om hugg, men utan resultat, vi stannar till och frågar oss själva om det är värt att åka genom igen, men det blir ett nej.
Blivit många timmars fiske, och båda började bli lika trött som gäddan, medans jag tar upp wobblern och tar lös den från tafsen, så slänger Ludde ett random kast långt bort, strax vid vassen, suckar han till och säger att han fastnat.

Han fortsätter att dra i linan, och vassen ger med sig och tungt kommer mot båten.
Så tittar jag och linan verkar vika av mot sidan, sen säger det bara splash och det är en gädda och inget vass som skeddraget fastnat i.

När fisken förstått att den svalt en metallbit med en krok på, så får den rusningar, o ett fåtal hyggliga hopp ovanför vattenytan.
Men efter en rejäl match som varar en bra stund så blir gäddan trött, den här var vi tvungen att kontrollväga, fram med gäddsäcken och electrosamson vågen!

Vi får en vikt på 6.3kg, vilket betyder att Björn tar personbästa med 1hg! Bara att lyfta på kepsen och gratulera!!!

Sista kastet innan vi skulle föra båten in till bryggan, helt otroligt, detta var verkligen pricken över i:t!

Dagens tips: När det är trögt gäddfiske, prova det sista draget du tror på och fiska i vassen om inget annat fungerar!
Givetvis behövs en hel del tur 😉

Skitfiske på er!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...