Söndag | Returmatch på Storsjön!

Tanken var egentligen att åka ut till Fjärden och trolla gädda idag, men så blev inte fallet!
Det blev en returmatch på Storsjön denna dag! Förväntningarna var stora att få upp en större gös idag!

Efter gårdagens misslyckade försök att få fast skimmern på båten med sugplopppen, så hade Jonny fixat en aluminium plåt som vi lyckades fästa sugploppen, så vi kunde loda sjön för att få en någorlunda översikt på hur sjön ser ut under ytan.

Vi började fiska av längs vassen direkt efter båtbryggan, djupet varierade från 2 till 3 meter, perfekt djup för att fiska med ultralätta utrustningen som jag också hade med mig, valde mitt ena bete jag tidigare efterlyst, Blåryggade team esko wobblern!

Tog inte lång stund innan jag lyckades få upp en snipa ur sjön, efter att fisken blivit avkrokad, så gjorde jag ett snabbt kast emot vassen, efter att gjort några varv med veven så satt det fast ännu en fisk! en gädda i ungefär samma storlek, skrattade lite för mig själv, Jonny blev nog lite överraskad av mitt drag.

Sen fortsatte vi att trolla vidare och lyckas få på ännu en fisk, nu var det däremot en abborre som fått nys på mitt drag, en fin abborre på cirka 3-4hg, även denna fick åter igen gå till det fria.

Inom loppet av runt 20minuter hade jag lyckats landa 3 fiskar, det kände riktigt bra, kändes som det skulle bli en dag med många fiskar!

Sen var det Mickes tur att få upp en mindre gädda i samma storlekar som mina två.

Jag blängde lite på Jonny och frågade om han ville låna ett äss av mig, Team Esko som är grön på ryggen och röd på andra delen av kroppen, givet tog han det ihopp om att snart få en fisk, så även han kunde slappna av och inte bli fiskfi**a 2 dagar i rad, undertiden han lånade draget så fick han dessvärre ingen fisk.

Vi kom ut på lite djupare vatten cirka 5m, vi riggade om till drag som gick något djupare, djupet blev från 5m till 7m, vi kände på oss att vi hittat en större djuphål, nu var det bara att hålla i spöt och invänta att en gös kliver på!

Tro det eller ej! Men Jonny lyckas få napp! Han skiner som en sol och vevar in fisken, konstaterar att det är relativt dött på andra sidan och gissar på att det är en gös, vilket det är.
En gös på strax över kilot, vi lyfter på hatten och säger grattis och nu kan han äntligen slappna av.

Han nöjer sig inte där, han lyckas en bra stund senare få på en till gös, som också visar sig vara runt kilot.
Det går verkligen trögt för både Mig och Micke, men det är kul att iaf få se fisk.

Innan vi kommer till en vik vi tänkt fiska av så blir det ett riktigt gung på mitt spö, konstaterade att det var en gädda, väl intill båten så hade vi lyckats trassla in oss i varanda, gäddan få bra med slaklina, vi lyckas tillslut få bort trasslet, och gäddan är fortfarande kvar på andra sidan reven, vi håvar upp gäddan och lyckas kroka av den, lipgripen visade strax under 4kg, runt 3,8.

Vi åker in till den grundare vik på cirka 3m, jag byter till min ultralätta uppsättning, Jonny byter tillbaks till wobblern han lånade av mig tidigare, vi fiskar av viken och påvägen ut ifrån viken lyckas han få på en gädda, och strax efter gäddan får han även på en fin abborre på 2-4hg, då blev han lite mer imponerad på draget.
Efter vi kommit ut från viken så åker vi ut på det lite djupare vattnet igen, Jonny tappar gången på wobblern och misstänker att det är skit på krokarna, han vevar in för att göra ren krokarna och upptäcker att ”skiten” är en liten gös på ca 3hg, skrattretande.

Efter en stunds fiskande så är det äntligen Mickes tur att få en gös, även den var runt kilot, verkar som de flesta gösar i sjön är kring kilot, men det måste finnas större, dom berättar att dom fått gösar kring 4kg, men i mitt fall är det bara tomma ord, jag vill se dem i verkligheten!

Vi åker ut från sandviksidan bort mot forsbacka och då blir det böj på mitt spö, ÄNTLIGEN sa jag, inget som helst liv i andra sidan linan, men tungt går det, tar för givet att det är en gös, -Äntligen, fan vad skönt!
Skrek jag, men till min förvåning så är det ca 2kg gädda som tagit mitt bete! God damn, så besviken jag blev!
Tappade förtroendet på mina drag helt o hållet.

Vi fiskade från klockan nio på morgonen fram till 18:30 på kvällen, sammanlagt blev det en del fisk och Jonny fick sin revansch!

Jag fick 4st gäddor och en abborre.
Jonny Boox fick 1 abborre, 1 gädda och 3st gösar.
Micke fick 2st gäddor och 1 gös.

Antalet fiskar blev en delad första plats mellan Mig och Jonny, Men jag vann iaf på största fisken för dagen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

One thought on “Söndag | Returmatch på Storsjön!

1. Elisabet skriver:

Vilket monster han fick upp..