Storsjön | Seg start men bra avslut!

Idag var det dags att åter besöka en annan del av Storsjön, närmare besämt Stora gösholmen var vi till! Eftersom det var en bra bit att ta sig till platsen vi tänkt vara på och isen var så pass bra plogad så beslöt vi oss för att ta Niklas bil ut på isen, gick riktigt bra! Jag och Johan satt på flaket, släden satte vi fast i dragkroken, kändes riktigt lyxigt! När man är van att ta sig dit man ska till fots.

Vi skottar fram en liten parkeringsficka till bilen, börjar lasta ut och ordnat ett läger längre bort från bilen, Jag går iväg och börjar borra upp 3st hål som jag tycker känns bra, lämnar sen över borren till Johan medans jag påbörjar att sätta ut spön i dom klara hålen så gjorde vi tills alla spön var ute.

Niklas hinner knappt sätta sig bekvämt i sin stol innan ett av hans spön fäller, dock var det en liten slips som snabbt krokades av och återutsattes.

Sen blev väntan lång, ett av mina spön fäller, fisken drar ordentligt med lina, då menar jag enormt! Inväntar på att den rusat färdigt, spänner linan och känner kontakten med fisken och gör ett bestämt ”SUOMELA-mothugg” kännt av fisken en snabbis och jag lyckas inte kroka fast den! låter grejerna vara en still en stund och då smäller det på igen, gör ett nytt mothugg och samma visa repeterar sig igen!

Väntar en stund till och inget mer händer, drar upp tacklet för att se om mörten är kvar, vilket den inte längre var! Nåja Gädda vs Tommy 1-0!

Hur som helst fäller samma spö en stund senare, nu tänkte jag att jag inte ska bomma den! Slänger pimpelspöt åt sidan och rusar dit, men den här gången drogs ingen lina och mörten var så pass liten så jag misstänkte att en gös var dit och spottade lika snabbt ut mörten, nåväl… kommer väl tillbaks!

Nu går det segt mellan fällen, Johan och Niklas beslutar för att gå och samla ved, själv stannar jag kvar och vaktar spöna! En stund senare ser jag skymten av Johan och Niklas som kommer traskande längs sidan av ön, sneglar snabbt tillbaks på spöna och skannar av dem från vänster till höger och ser att Johan spö har fällt! Vänder mig om och jag hinner inte ens ropa till honom innan han lagt sina ben på ryggen och springer allt vad han har, eftersom han är en bra bit ifrån mig så gör jag detsamma, han skriker allt vad han har att jag ska kroka fisken, vilket jag gör! Johan är nu väl framme vid spöt och fisken är krokad av mig, Johan halvligger med isen och försöker nypa efter luft medans han samtidigt försöker veva in fisken, detta ögonblick kommer jag sent glömma!

Det flimrar till i ögonen på Johan och efter fisken är avkrokad och återutsläppt så går jag och Niklas tillbaks till lägret för att sätta oss ner, så ligger Johan fortfarande kvar borta vid hålet och allt detta för en liten gädda på strax över kilot! Skrattretande 😉

Senare under dagen efter ett långt pass med inga fäll överhuvudtaget så blir det intensiv huggperiod, Johan spö fäller! Vi springer allihopa dit då det verkar var en lite större fisk än dom som kommit upp tidigare, Vi hinner knappt kroka av fisken innan Johans nästa spö fäller, så avkrokning och ett förbaskat snabbt foto för att sen låta fisken dyka ner i hålet igen.

Johan springer för glatta livet vidare till andra spöt som fällt! Nu var det även större som tagit hans mört! Det Johan säger när han fått skymt av fisken i hålet var att ”Nu är det pb” vilket han repeterande ett antal gånger, tillbaks till förra spö för att hämta avkrokningsmattan, och diverse tillbehör som hjälper till vid en avkrokning.

En härlig fight blir av och jag ser själv skymten av fisken och den såg stor ut! Givetvis hoppas jag på att han förbättrar sitt pb! Avkrokningsmattan låg på plats, en stor fisk påväg upp!

Fisken vägde 6,5kg och var 107cm lång! Grattis till en fin fisk som blir svårslagen idag!

Nu tänkte vi att vi fick lugna ner oss en stund och det tar inte många minuter innan mitt spö som fällt 2 gånger tidigare fäller igen!
Ja Nu tänker jag att banne mig vara tredje gången gillt!

Springer till spöt! Väntar på att fisken rusar färdigt gör ett bestämt men vänligt mothugg och den här gången krokas fisken perfekt! En riktigt härlig match påbörjas, göra flera sköna rusningar efter krokningen, brinner i kroppen på mig av adrenalinet och glädjen! Niklas Springer bort för att hämta avkrokningsmattan medans jag drillar fisken!

Den här gången blev jag inte besviken över storleken, matchen gäddan gav övervann vikten av storlek! Vi tog ett snabbt fotografi på fisken och vågen visade 3,6kg!

Sammanlagt blev den en varsin gädda av mig och Niklas, sen att jag även fick en abborre på pimpel var en bonus, Johan fick flest fiskar och dessutom störst idag 3st gäddor varav största på 6,5kg!

Vi ser det som en lyckad dag trots långa dödperioder! Bjuder även på några bilder jag tog med kameran, har börjat ta med manuella inställningar och photoshop är jag inte bäst på, men man lär sig så länge man lever! Skitfiske och tack för att du läste!
//Tommy @ Fisketeam Suomela

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...