Vertikalfiske | Premiär med Pierre Westin på Storsjön

Abborre_fkp-gear_jiglure_jl3
Mötte upp Pierre Westin på preem macken ute i Skutskär för att däcktrycket på båttrailer var lågt. Pumpade däck tog vi avfärd mot gössjön!

Äntligen bada!
Äntligen skulle båten få ta sig ett premiärdopp efter en lång vinterdvala.

Vi kommer ut klockan 08:15 och möts av en spegelblank sjö precis som prognosen lovat, noll meter per sekund, inte vanligt att denna sjö ligger blank som en spegel, dock skulle det blåsa upp efter lunch.

Första platsen vi startar på är Söder’s hemliga grynna, där plockade jag en utav mina pb:n förra året!
Jag greppar tag i mitt Draguen D3 spö från FKP-Gear som jag monterat en utav mina vertikalrullar, givetvis lär jag testa jiggen JigLure JL3 från fkp-gear!

Efter att vi fiskat en del på grynnan lyckas jag få första hugget, eftersom jag samtidigt håller på med gps:n på telefon så är jag inte med i mothugget och bommar första fisken.
Nu  var det dags att koncentrera sig på fisket, så telefon åkte åt sidan och jag var beredd på nästa napp!
abborore_jiglure_jl3_fkpgear
Där satt dagens första fångst, visade sig vara en abborre på strax under halvkilot! smäckfull av småfisk i truten och buken var rund som en tennisboll! Riktigt härligt o drilla på Draugen D3 spöt, även om slirbromsen på rullen var åtskruvad för gös, okej tänkte både jag och pierre, nu köttar vi borre!

Släpper på slirbromsen och hoppas på fler hugg, en stund senare så kommer det ett rejält hugg av en gös istället!
Självklart får jag inte till mothugget ordentligt för att jag släppt på slirbromsen, men hinner med o känna några knyckar i spöt,kändes riktigt härligt! Pierre blev minst sagt lika överraskad som mig av spöböjet!

Strax under vattenytan ser jag en gös skymta på cirka 3kg som slänger skallen fram och tillbaka med öppen käft innan fisken tar sig fri!
Synd även om den hade fått friheten åter efter några schyssta bilder!

Vi byter ställe runt lunchtid, precis som prognosen lovat så skulle det blåsa upp. Med vinden kom även dom vita gässen på ytan, vilket gjorde det relativt svårt att vertikalfiska.
Pierre lyckades bomma enda gösen som nappade på den platsen, innan vi tog avfärd för att ta skydd mot vinden bakom en stor ö, där åt vi lunch, eller jag åt medans Pierre fiskade.

Fler fiskar blev det inte idag, skönt o fått blöta grejorna ordentligt! men även skönt att få bryta förbannelsen efter 3 av 3 bommade båtturer!
Iläggningsrampen...
Pierre tröstäter kalla korvar när vi precis slängt på båten på trailern igen.

På återseénde med nya äventyr!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...