Gäddfiske | Expedition leta fisk på nytt vatten.

Linder 445 sportsman catch
Igår blev det upptäcksfärd på nytt vatten tillsammans jerkmeistern Henrik Skog.

Klockan ringde redan klockan 05:30, helt galet att kliva upp vid den tiden på en helg. Men en heldag skulle spenderas ute på nytt vatten, riktigt spännande!

Vi möts av en idyllisk skärgårdsmiljö denna gråmulna morgon och fisket började riktigt trögt. Antingen var vi helt vilsna eller så hade gäddorna tagit sovmorgon.

Efter två timmar lyckas Henke få första hugget som han tyvärr bommar, kastet efter hade jag även en följare. Nu kändes det som vi börjat hitta rätt.
Men spänningen dog strax där efter. Vi beslöt oss för att ta skydd i en vasskant med lä, vi satte oss ner för att äta vår frukost samtidigt som vi spekulerade vart vi skulle börja hitta lite fisk.

Strax efter morgonfikan så upptäckte vi två svanar! En bekant säger allt som oftast där det finns svanar finns det gädda!
Vi följde svanarna en kort bit och vips så satt första gäddan på kroken!

En gädda som nyligen blivit attackerad av en rovfågel, färska sår av klorna från fågeln hindrade inte gäddans aptit.
gädda_attackerad_av_örn
Vi fortsatte följa svanarna och Henke får ett påslag på sin buster jerk, ännu en bommad!
Jag fortsatte fiska med mcrubber och får strax på en riktigt stark fisk som fick rullen att arbeta.
stark_gädda
På samma fläck fick vi även igång ett första rally för dagen! Många mindre exemplar dock men roliga fighter!

Fisket dog ut på fläcken och vi fortsatte vidare på vårt utforskade.
Några ströfiskar och till slut får Henke på en större gädda som stod och skämdes i vassen. Cirka 4kg.
heikki_med_fisk
Solen börjar blygsamt skymta fram mellan molnen och jag byter ut min blueperl mcrubber till en junior i svart\silver glitter. Vilket visade sig bli en riktig melodi, ja inte i storleken på fisken men mängden!
Gäddrally nummer två var i gång påslag och fisk i var och varannat kast kändes det som, riktigt roliga fighter nu när vatten temperaturen börjar bli något varmare.

Jag lyckades lura upp nio stycken gäddor och henke nöjde sig med tre varav han tog även den största.
Vi tappade räkningen på hur många vi brände, men det var många! Riktigt roligt gäddpass, men hoppas på att hitta några större exemplar vid nästa tillfälle!

Skitfiske och på återseénde med nya äventyr!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...