En dag med henning.

Jag ringde Johan igår (Fredag) och frågade om han var sugen på fiske.
Självklart var han det! Vi kom överrens om att vi skulle fiska på lördagen.

Efter att bytt blöja och kläder på lillan och ätit frukost så packade jag bilen klar inför dagens fisketur.

Vi möttes upp vid johans arbetsplats, sen hade vi 2st stopp innan vi anlänt till vattnet.
Första stoppet var vid Najc fiske&fritid, där inhandlades tafsar, beten och Johan var även behov av ny lina.
Nästa stopp blev vid Konsum Triangeln, där det inhandlades supergodingar, korvbröd samt dricka.
Tredje stoppet som egentligen skulle varit vid sjön, blev på skogsvägen ut dit.
Vi träffade på 2 tjädrar som vi stannade till för att titta på innan dom beslutade att flyga iväg.

Väl vid sjön, så hade vattnet sjunkigt ytterligare 4-5meter, nu börjar nivån på vattnet bli till det normala!
Medans johan lägger om linan på sin rulle, så tog jag och riggade båten med elmotor, batteri, ekolod.

Väl ute på sjön, så var det inte så farliga vindar som jag var förberedd på, enligt yr.no skulle det blåsa 6m\sekund.
Inga paddor flöt runt på vattnet, vilket jag tog som ett gott täcken, nu finns hungriga samt färdig lekta gäddor i sjön!

Tog inte lång stund innan det klev på en mindre gädda på mitt spö, Johan blev förtvivlad när jag fick in den till båten för c&r.
Åkte vidare till lite andra heta platser med fina branter, där Jag & Sofi fått större gäddor.

Men idag var gäddorna varken hungriga eller närvarande.
Blåsten hade blivit starkare, så vi tog skydd vid grillplatsen för att värma på korven.
När maten väl var uppäten så hade vi ny energi på nya försök efter gäddor!

Vi åkte vidare till större delen av sjön, men innan dess vi hann dit blåste det upp mer, vågorna blev allt större och vi beslutade oss att åka till den första heta platsen närmast bryggan där båten ligger, men när vi väl vänder båten och rört oss en bit så uppskattar jag att batteriet inte kommer hålla hela vägen till land.

Så det blir att fortsätta vägen vi tänkt från början, eftersom den vägen var kortare till parkeringen, men det innebär även att man får bära båten tillbaks till bryggan.

Hur som helst så sjönk nivån på batteriet och det var fortfarande en bit kvar, vi hade endast en åra med oss (Fråga mig inte varför)
Jag tog åran vi hade, och hjälpte båtmotorn lite på traven genom att paddla oss framåt.
En stund var jag förvirrad om vi åkt rätt, det finns ju en del öar på sjön, Johan skrattade och tyckte det hela var ganska roligt äventyr.
Själv tyckte jag inte det var så kul och försökte paddla och koncentrera mig på att komma rätt på första försöket!

Men till slut så kände jag igen mig och vi åkte rätt, vi ankrade oss i land för att kasta lite.
När vi väl fiskat av platsen från land så gick vi för att hämta den andra åran så vi kunde ro ut till sjöss igen för att fiska av lite andra delar längre bort.

Men tyvärr blev det inga fler fiskar, men såhär i efterhand skrattar jag åt incidenten med batteriet och dagens fisketur!
Imorgon blir det att lämna tillbaks batteriet som verkligen blivit dåligt.

Johan var måttligt förstörd för att han inte fick någon fisk, vilket leder till att Team Suomela vinner!

Bjuder även på några bilder från dagens tur!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...