Samma sjö fast en annan vik, visst fick vi fisk!

Frun min överraskade mig igår efter hon kommit hem från jobbet! Hon hade pratat med sin mor i smyg ifall om hon kunde sitta barnvakt idag, så Jag kunde åka och fiska! Isabells mormor kunde givetvis det och en fisketur blev av! Bokade snabbt upp Johan Hennings tid och bestämde oss för att fiska! Johan åkte iväg till Marma igår kväll och hämtade mört från Peter! (Guldstjärna till er båda).

Nu till fiskepasset…

Vi anlände till sjön vid halv nio, Natten innan hade jag drömt om abborrar och om att jag skulle lyckas ta ett nytt personbästa, Jag vet.. det börjar gå aningen över styr!
Så idag hade jag tänkt köra på med pimplingen så fort alla ismetespön låg över isen, sagt och gjort!

Medans jag pimplade satt Johan och glassade i stolen sin, tar en kort stund innan första fället kommer, mit spö och givetvis längst bort! Bena på ryggen och var där snabbaren blixten (låter ju bra iaf).
Gäddan gör några rus innan jag bestämmer mig för att göra ett mothugg, där sitter den i andra änden av linan, yes tänkte jag och tyckte det kändes som en godkänd fisk. Troligtvis runt 4kg när den väl var landad, var jag lite besviken över, men ett snabbt fotografi för att släppa tillbaks fisken.

Riggade på en ny mört för att återvända till pimplingen, lyckades få en liten kolsvart abborre på min balanspirk som jag använde mig av, tillbaks med den för att jaga rätt på något större.

Fäll nr2 kommer och även det blir på mitt spö, men nu kändes det som en dålig fisk från början till slut, var inte ens värt att ta upp kameran för ett fotografi! Återanvände björknan trots att den var tvärdöd efter gäddans attack.

Efter en stunds väntande så får äntligen Johan lägga benen på ryggen emot sitt spö som fällt, en mindre kaliber runt 2kg kommer upp snabb c&r för att hoppas på något större!

En stund senare fäller ett av Johans spön igen, vi tar ett snabbt foto när kameran ändå var framme för att sedan släppa tillbaks fisken.

Nu kommer en längre dödperiod, jag sätter i växel nr2 på pimplingen och börjar dra abborre efter abborre, lyckas sammanlagt få upp 10st undertiden dom var huggvilliga, tyvärr inget personbästa utan bara smått! Men mitt i pimplingen känner jag något större som klev på, men lossnade lika fort, skriker till Johan att det var något större än dom tidigare, ner med min balanspirk som jag haft sedan barnsben, som jag även kommit på plats nr3 i en pimpeltävling sen jag var grabb. Nu högg det igen! Och rusar i rullen och linan klipps! fanns ingen möjlighet att göra något, förmodligen var det en gädda som var sugen på min lilla rapala. Nåväl, sjön vi var till och varit nån gång innan dem närmsta 2 veckorna har jag heller inte besök sedan barnsben, så skulle jag bli av med pirken nånstans så var det där!

Jag byter pimpelspö som är färdigriggat och fortsätter pimpla vidare medans jag fastnat i blicken en stund på ett av mina spön jag hade ute på sjön, så ser jag att vippan började röra sig lite oroligt, misstänkte att det smäller snart på det spöt! tar nog inte mer än par minuter innan vippan står rätt i luften och pimpelspöt slänger jag i snön och rusar dit! Den här gäddan hade jag verkligen förhoppningar om! Det bara rusa lina ur rullen, innan Johan kom på plats så sa jag att det här måste verkligen vara en feting med tanke på hur mycket lina den rusa iväg med innan fisken stannade.
Nu var det dags för mothugg, Jag spänner linan och känner att det är kontakt med något större i andra änden av reven, bestämmer mig för ett mothugg och hoppas ypperligt att jag krokar fisken!

Fisken krokas, en riktigt fin fight utspelar sig! Nu tänkte jag, Nu kommer 8 kilos gäddan! Efter en härlig strid får jag skymt av fisken i hålet, huvudet verkade inte så stort, men den kändes tung! ”Tyvärr” vägde den inte mer än 4,7kg! Kort och tjock var damen jag fått med mig upp ur hålet. Snabbt fotografi och efter vägningen släpptes hon tillbaks till det fria! Det var den tyngsta fisken för idag! troligtvis den roligaste också!

Efter ytterligare en död tid så bestämmer sig Johan att gå ut i dungen för att samla lite ved bestående av nedfallna träd och tänder en brasa, efter mycket om och men så får vi till det till slut, hajk Johan fixade brasan efter det att jag tröttnade, Som det brann när det väl ville! Höjde mysfaktorn och värmen på sjön, oslagbart med eld!

Själv passar jag på att leka lite med kameran när varken gäddorna eller abborren var på hugget.

Efter en stunds lekande så började det klia i händerna, jag var tvungen att vaska ur hålen och ställa om mörten så dem kom lite högre upp, när jag väl ska vaska näst sista hålet, ser jag att det börjar röra sig på vippan jag är påväg till, jag stannar och avvaktar ifall om mörten kände av mina fotsteg eller om det var en större fisk närvarande, Spöt åker framåt och rullen matar ut lina, Johan hoppar snabbt upp ur sin stol som han såg ut att sitta riktigt bekvämt för att springa till spöt, jag krossar isen som täckt ytan för hålet, blev en liten match innan gäddan blev landad, snabbt fotografi och fisken fick simma vidare.

Sammanlagt fick Jag 4st gäddor och 10st abborrar, Johan nöjde sig med 3st gäddor och han lämnade pimplandet åt sidan för denna gång!

Skitfiske och på återseénde!

Tommy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...